Kuinka oppia hallitsemaan aikaa paremmin?

Siis sitten kunhan saan päätettyä, mistä aloittaa! Oletko sinäkin digiaikamme aikasankari? Sellainen joka luulee olevansa tehokas tekemällä kymmentä tehtävää saman aikaisesti ja kaikki tässä ja nyt valmiiksi? Nykyajan työarki on täynnä kelloja, kalentereita ja hiuksia repivää pohdintaa siitä, miksi päivässä ei ole enempää tunteja.

Älä tee näitä virheitä ajanhallinnan kanssa

  1. Listojen taikamaailma: Aloitetaan klassikosta, to-do-listasta. Luot pitkän listan kaikista niistä asioista, joita aiot tehdä päivän aikana. Ja sitten katsot sitä kauhuissasi ja päätät ottaa päiväunet sen sijaan. Listat ovat mahtavia, kunhan muistat neuvon numero yksi: Älä lisää lisää asioita listalle vain saadaksesi tunteen suorittamisesta.
  2. Multitaskaaminen: Ah, multitaskaaminen, modernin ajan taikatemppu. Kuulostaa hienolta, eikö? Mutta todellisuudessa se tarkoittaa sitä, että teet monta asiaa samanaikaisesti niin huonosti, että saat vain yhden asian valmiiksi. Kokeile sitä, jos haluat tuntea olosi kuin kiireinen ylikuormittunut supersankari, mutta ilman supervoimia.
  3. Aikasyöpöt: Kuvittele, että aika on kuin herkullinen suklaakakku. Sitten huomaat viettäneesi tuntikausia somessa, katsellen kissavideoita ja lukien turhia uutisia. Tämä on klassinen esimerkki aikasyöpöistä. Ratkaisu? Aseta itsellesi aikarajoitus somen käytölle ja yritä välttää kissavideoita (tai ainakin rajoita niiden määrää). Kissavideoiden sijaan aikasi on saattanut hukkua työpäivän mittaan johonkin hieman tärkeämpään aiheeseen, mutta ymmärsit ehkä yskän:).
  4. Korkea priorisointi: Priorisointi on tärkeää, mutta voi olla myös yllättävän vaikeaa. Yritä kuvitella, että kaikki työsi ovat kuin hotellihuoneiden järjestäminen Titanicilla. Aina kun tuntuu siltä, että laiva uppoaa, priorisoi työt uudelleen ja toivo parasta. Ehkä löydät pelastusveneen aikataulujesi seasta.
  5. Deadline-loikkari: Monet meistä ovat mestareita deadline-loikassa, joka tarkoittaa sitä, että saat ihmeitä aikaan vain juuri ennen kuin jokin on pakko olla valmis. Pääsetkö eroon tästä tavasta? Ehkä, mutta se vaatii enemmän suunnittelua ja itsekuria kuin olisimme valmiita myöntämään.

Kaiken tämän höpinän takana on piilee totuus: ajanhallinta voi olla haastavaa, mutta se on elintärkeää tehokkaalle ja stressittömälle elämälle. Älä ota itseäsi liian vakavasti – aikaa ei voi hallita täydellisesti, mutta voit oppia tekemään parempia valintoja ja nauttimaan elämästäsi enemmän.

  • Kymmenien kohtien to-do listan sijaan voit laatia muutaman kohdan listan kullekin päivälle.
  • Multitaskaamisen sijaan kokeile tehdä YKSI asia valmiiksi, siirry sitten vasta seuraavaan.

Ota siis rennosti, heitä kellot ikkunasta ja anna ajan kulua, koska joka tapauksessa tuntuu siltä, että se tekee sen ihan omalla tavallaan.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *